De belangrijkste verschillen tussen GA4 en Universal Analytics?

Blog: Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen GA4 en Universal Analytics?

Al geruime tijd een veelbesproken onderwerp binnen de online marketingwereld: Google Analytics 4 en de verplichte overgang ernaar, vanwege het verdwijnen van het oude vertrouwde Universal Analytics. Dat er inmiddels veel informatie over te vinden is, zal dan ook geen verrassing zijn. Voor het gemak zetten wij de drie belangrijkste verschillen en vernuftigheden van GA4 op een rijtje.

  1. De manier waarop gebruikersgegevens worden verzameld.
    Google Analytics 4 beschouwt elke hit (of gebruikersinteractie) met je website als een gebeurtenis (event). Vergeleken met de pageview-based tracking van Universal Analytics biedt dit veel flexibiliteit in hoe je je tracking kunt aanpassen op basis van je zakelijke behoeften.
    Een ander groot probleem van het oude Universal Analytics is het samplen van je data, waarbij er kort gezegd je gegevens geanalyseerd worden op basis van steekproeven. De event-based tracking van GA4 vermindert ook gelijk dit probleem, waardoor bevindingen op basis van je data betrouwbaarder worden.

  2. Een volledige cross-device tracking.
    Google Analytics 4 introduceert volledig cross-device en cross-platform rapportage. Waar je met Universal Analytics vaak in het duister tast over het gedrag van je gebruikers op verschillende platformen, kun je in GA4 verschillende datastromen combineren en op één plek analyseren. Zo zie je overzichtelijk in één rapportage omgeving hoe je gebruikers zich gedragen binnen deze platformen. 

  3. Machine learning-functies en voorspelde statistieken.
    Google Analytics 4 beschikt over een geautomatiseerde manier om je data te verrijken met voorspellende modellen. De verschillende statistieken die GA4 op basis van je gegevens maakt zijn ‘kans op aankoop’, ‘kans op gebruikersverloop’ en ‘voorspelde opbrengst’. Met gebruik van deze data kun je onder andere betere doelgroepen bouwen voor je advertentiecampagnes en de statistieken inzetten voor customer lifetime evaluaties. Hieronder zie je wat deze statistieken inhouden:
Over voorspellende statistieken GA4

(bron: https://support.google.com/analytics/answer/9846734?hl=nl)

De geavanceerde tracking-mogelijkheden, diepere integratie met Google Ads en de mogelijkheid om gebruikersgedrag op meerdere apparaten te volgen hebben je waarschijnlijk al enthousiast gemaakt. Natuurlijk biedt Google Analytics 4 naast deze functies en verbeteringen nog veel meer mogelijkheden om jouw dataverzameling en uiteindelijk online marketing een upgrade te geven. In principe al genoeg reden om over te gaan op GA4, toch?

Wanneer moet ik uiterlijk migreren naar Google Analytics 4?

Waarschijnlijk wist je al dat Universal Analytics binnenkort helemaal verdwijnt. Vanaf juli 2023 stopt Universal Analytics definitief met het verzamelen van gegevens. Helaas komt daarbij dat je je historische data vanuit UA niet mee kan nemen naar Google Analytics 4. Om die reden wordt er al langer aangeraden om GA4 vroegtijdig te installeren, zodat je ook daar alvast begint met het verzamelen van data en je jezelf voor het maken evaluaties over een langere periode niet in de vingers snijdt. Daarbij geeft GA4 je uiteindelijk meer waardevolle inzichten in het gedrag van je klanten om zo je gehele digitale strategie te verbeteren. Dus waar wacht je nog op?

Een vernuftig stappenplan voor een vlekkeloze overgang naar Google Analytics 4 vind je hier

Vragen? Vragen!

We helpen je graag!

Online resultaat
Context Menu is disabled by theme settings.