Al geruime tijd een veelbesproken onderwerp binnen de online marketingwereld: Google Analytics 4 en de verplichte overgang ernaar, vanwege het verdwijnen van het oude vertrouwde Universal Analytics. Dat er inmiddels veel informatie over te vinden is, zal dan ook geen verrassing zijn. Voor het gemak zetten wij de drie belangrijkste verschillen en vernuftigheden van GA4 op een rijtje.
(bron: https://support.google.com/analytics/answer/9846734?hl=nl)
De geavanceerde tracking-mogelijkheden, diepere integratie met Google Ads en de mogelijkheid om gebruikersgedrag op meerdere apparaten te volgen hebben je waarschijnlijk al enthousiast gemaakt. Natuurlijk biedt Google Analytics 4 naast deze functies en verbeteringen nog veel meer mogelijkheden om jouw dataverzameling en uiteindelijk online marketing een upgrade te geven. In principe al genoeg reden om over te gaan op GA4, toch?
Wanneer moet ik uiterlijk migreren naar Google Analytics 4?
Waarschijnlijk wist je al dat Universal Analytics binnenkort helemaal verdwijnt. Vanaf juli 2023 stopt Universal Analytics definitief met het verzamelen van gegevens. Helaas komt daarbij dat je je historische data vanuit UA niet mee kan nemen naar Google Analytics 4. Om die reden wordt er al langer aangeraden om GA4 vroegtijdig te installeren, zodat je ook daar alvast begint met het verzamelen van data en je jezelf voor het maken evaluaties over een langere periode niet in de vingers snijdt. Daarbij geeft GA4 je uiteindelijk meer waardevolle inzichten in het gedrag van je klanten om zo je gehele digitale strategie te verbeteren. Dus waar wacht je nog op?
Een vernuftig stappenplan voor een vlekkeloze overgang naar Google Analytics 4 vind je hier.