Nu de tijd begint te dringen zul je misschien toch wat opzien tegen de verplichte migratie naar GA4 en alles wat daarbij komt kijken. Wij zetten de 5 belangrijkste uitdagingen op een rijtje, mét oplossingen!
1. E-commerce gegevensintegratie.
GA4 heeft geen kant-en-klare e-commerce trackingmodule. Dat betekent dat je de e-commerce events en funnels voorlopig handmatig moet instellen, of een extensie van derden (punt 2) moet gebruiken voor je e-commerce platform.
Met andere woorden, je zult de belangrijkste e-commerce events (toevoegen aan winkelwagen, afrekenen, aankoop, etc) handmatig in GTM moeten instellen als aangepaste gebeurtenissen, zodat je deze verschillende vormen van het winkelgedrag van alle gebruikers kunt analyseren in je GA4-rapporten.
2. Integraties van systemen van derden.
De huidige lijst van GA4 native-integraties beperkt zich tot de volgende systemen:
Dit betekent dat je voor verschillende platformen die momenteel niet op deze lijst staan, zult moeten kijken naar andere manieren om je gegevens te verbinden met GA4.
3. Gegevensdrempels voor verhoogde gebruikersprivacy.
Vanuit de aangesterkte privacyregelgeving komt GA4 met een aantal nieuwe manieren om gebruikers te identificeren voor rapportagedoeleinden. Door de toegenomen bescherming van gebruikers zul je daarom bepaalde gegevens niet meer terugzien in een GA4 rapportage. Je rapporten worden met zogeheten gegevensdrempels beperkt.
Je kunt eventueel experimenteren binnen de verkenningsomgeving om meer informatie over je gebruikers te vinden. Schakelen tussen deze verschillende omgevingen heeft overigens geen invloed op hoe je gegevens verzameld of verwerkt worden door GA4. Het verandert alleen hoe je rapportage getoond wordt in je GA4-property.
Standaard gebruikt GA4 een combinatie van User-ID, Google-signalen, apparaat-ID en vervolgens modellering om de “rapportage identiteit” te bepalen.
4. Het standaard attributiemodel in GA4 is ingesteld op Data Driven.
De conversiegegevens van Google Ads en andere advertentiesystemen die vertrouwen op conversiegebaseerde optimalisaties, kunnen door dit standaard attributiemodel van GA4 in de war raken. Voor de biedstrategieën van deze systemen is het natuurlijk van cruciaal belang dat de metingen overeenkomen.
Waar je voorheen dus de conversiekoppeling tussen Universal Analytics en Google Ads prima kon maken, wordt nu aangeraden de koppeling voor Google Ads rechtstreeks met je site te maken. Zo zul je in Google Ads altijd de correcte data binnenkrijgen voor je biedstrategie. Hou er verder rekening mee dat de conversiegegevens door het verschil in attributiemodellen vervolgens anders zullen zijn in GA4 dan in Universal Analytics.
5. GA4 komt met een vertraging in rapportage en beperkte opslagperiodes.
Er zit een 24 tot 48 uur durende vertraging in de rapportages van GA4. Dit betekent dat je soms dus langer moet wachten voor je je gegevens in GA4 terugziet dan je gewend bent. Voordeel hiervan is wel dat GA4 met deze vertraging in rapportage gegevens over meerdere kanalen kan verzamelen. Met meer geduld, heb je zo wel beter zicht op je resultaat.
Daarbij heeft GA4 de standaard bewaartermijn van de gegevens teruggebracht naar slechts 2 maanden. Met andere woorden: je kunt afscheid nemen van je kwartaal (drie maanden) en jaarlijkse analyse op gebruikersretentie. Tenzij je handmatig de instellingen van je GA4-property wijzigt! Tip: de maximale periode is hier 14 maanden. Aanpassen dus!
Tips voor een vlekkeloze migratie naar GA4? Check ons stappenplan!