Bouncepercentage in GA4

Blog: Waar is het Bouncepercentage in GA4? 

Nu je Google Analytics 4 (GA4) gebruikt, heb je waarschijnlijk al gemerkt dat het bouncepercentage ontbreekt in de standaard rapporten. Geen paniek, want in dit blog leggen we uit hoe GA4 een bounce definieert ten opzichte van Universal Analytics. Daarnaast laten we zien hoe je deze statistiek toevoegt aan je rapporten en welke alternatieven GA4 je verder biedt.

Wat is bouncepercentage?
In Universal Analytics werd het bouncepercentage berekend door het aantal bounces te delen door het aantal sessies. Een ‘bounce’ deed zich voor wanneer iemand op je website kwam en vertrok zonder naar een andere pagina te navigeren (zonder interactie). Daarmee zou je bijvoorbeeld kunnen stellen dat wanneer het bouncepercentage van verkeer uit je campagne hoog is, dat de verkregen bezoekers niet van waarde zijn aangezien ze je site direct weer verlaten. 

Universal Analytics voegde daar verder nog een mogelijkheid aan toe, dat wanneer je acties binnen een pagina bijhield (zoals het klikken om een bestand te downloaden), dat je dan kon aangeven of deze acties de bounce wel of niet teniet zouden doen.

Hoe wordt het bouncepercentage dan berekend in GA4?
In GA4 staat niet de bounce, maar de betrokkenheid centraal. Dit zie je terug in de standaard rapporten onder Acquisitie, bij ‘sessies met engagement’. Hier gaat het om sessies die tenminste 10 seconden duren, of sessies waarbij iemand doorklikt/converteert.  

In het voorbeeld hieronder hebben we 294 sessies waarvan 190 sessies met engagement waren:

Het betrokkenheidspercentage wordt dan op de volgende manier berekend:

190 sessies met engagement / 294 sessies = 65% betrokkenheidspercentage

In principe zou je dus het percentage ‘sessies zonder engagement’, van het totale aantal sessies ook als bouncepercentage kunnen beschouwen. Aangezien dit een gebruiker is die binnen 10 seconden zonder enige interactie ‘bounced’.

In bovenstaand voorbeeld zou je dat dan als volgt kunnen berekenen:

Sessies (290) – sessie met engagement (190) = 104 niet engagement sessies. 

Dus:

104 niet engagement sessies / 190 sessies = 35% bouncepercentage

Op basis van het standaard Acquisitie rapport in GA4 zou je dus op die manier naar het ‘bouncepercentage’ kunnen kijken. 

Waarom geen bouncepercentage in Google Analytics 4?
Het heeft even geduurd, maar het oude vertrouwde bouncepercentage is onlangs in een update toch nog toegevoegd aan GA4. Je zou het dus gewoon weer standaard in je rapporten kunnen inzien, als je dat prettig vindt. Je moet er alleen wel je rapport voor aanpassen, of zelf een nieuw verkenningsrapport maken om het bouncepercentage te bekijken. Dat doe je alsvolgt:

[Stap 1] Ga op de rapportenpagina naar het betreffende rapport waar jij de bounce aan toe wil voegen en klik daar op het potlood icoontje rechtsboven.

[Stap 2] Ga vervolgens naar ‘Waarden’.

[Stap 3] Daar scroll je naar onder en selecteer je het ‘Bouncepercentage’.

Je kan hem op een andere plek zetten door hem naar boven te slepen via de 6 bolletjes aan de linkerkant.

[Stap 4] Wanneer je klaar bent, klik je rechts onderin op ‘Toepassen’.

[Stap 5] Als het goed is staat het bouncepercentage nu in je rapport en kun je op ‘Opslaan’ klikken.

Bij het opslaan heb je de keuze om het in het huidige rapport op te slaan of als nieuw rapport. Let wel: als je ervoor kiest het huidige rapport aan te passen, doe je dat voor iedereen met toegang tot de property.

Moet je nu het bouncepercentage of het betrokkenheidspercentage gebruiken in GA4?
Hoewel het bouncepercentage een nuttige metriek is in Google Analytics, heeft het ook enkele nadelen. Simpel gezegd meet het bouncepercentage het aantal mensen dat een pagina heeft bekeken, maar deze heeft verlaten zonder engagement.

Het voornaamste alternatief voor bouncepercentage in GA4 is daarom het Betrokkenheidspercentage. Deze metriek wordt dus berekend door het aantal betrokken sessies te delen door het totale aantal sessies. 

Het centraal stellen van het betrokkenheidspercentage heeft twee belangrijke voordelen. Het richt zich op het positieve, waarbij je werkt aan het vergroten van de betrokkenheid, in plaats van het verlagen van de niet-betrokkenheid.

Daarnaast heeft GA4 de eisen wat aangescherpt om een gebruiker als betrokken te labelen. Daarvoor moet er aan ten minste één van de volgende criteria worden voldaan:

  • De sessie duurt langer dan tien seconden;
  • De sessie bevat twee of meer paginaweergaven;
  • De sessie bevat ten minste één conversie.


Daarnaast zijn er ook andere statistieken die je helpen bij het inzicht verkrijgen in het gedrag op je site (betrokkenheid of bouncepercentage), omdat ze extra context geven. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Sessies met engagement;
  • Nieuwe gebruikers (vs. gebruikers);
  • Gemiddelde betrokkenheidsduur per sessie;
  • Gemiddelde engagement per gebruiker;
  • Gebeurtenissen per sessie;
  • Gebeurtenis – user_engagement;
  • Gebeurtenis – scroll;
  • Gebruikersloyaliteit;
  • Entrance vs. exits;
  • En natuurlijk het conversiepercentage.


Als je deze statistieken combineert met specifieke pagina informatie zoals de landingspagina of paginatitel dan zou je waardevolle inzichten krijgen op paginaniveau.

Hetzelfde geldt natuurlijk als je bovenstaande data koppelt met kanalen om daar de effectiviteit van door te meten.

Wat is beter, bouncepercentage of betrokkenheidspercentage?
Ons advies is om (over te stappen naar en) het betrokkenheidspercentage centraal te gaan stellen.

Allereerst omdat het bouncepercentage zoals je het kende in feite niet meer bestaat, aangezien de meetmethode hiervan in Google Analytics 4 dus is veranderd ten opzichte van Universal Analytics. De vergelijking met de historische data uit UA maken is daardoor ook niet realistisch, omdat de criteria voor de gegevens veranderd zijn.

Daarnaast is GA4 ingericht rondom de betrokkenheid van je site, daarom worden hier meer statistieken over weergegeven. Je zult je resultaten dus eigenlijk allemaal vanuit dit nieuwe standpunt moeten belichten. 

Tot slot nog een laatste “argument”: wij zien het glas liever halfvol, dan halfleeg. Daarom kijken wij liever naar waarom iemand wel betrokken is, in plaats van waarom niet. 😉

Vragen? Vragen!

We helpen je graag!

Online resultaat
Context Menu is disabled by theme settings.