STRATEGIE

Strategisch partner met Vernuft

Strategie

Hoewel sommigen anders zullen beweren, bestaat er helaas geen blauwdruk voor online succes. Een succesvolle strategie is namelijk altijd afhankelijk van verschillende factoren. 

Wel bestaat er voor ons een vaste werkwijze, een bekend model waar wij mee werken om de meest geschikte strategie te formuleren. Dit model gaat uit van de (potentiële) klant en in welke fase van het aankoopproces deze zich bevindt. Het bekende trechtervormige (funnel) model wordt veel gebruikt binnen online marketing onder verschillende namen, het Google model, het ACAL model of het See-Think-Do-Care model. 

In de basis werken meestal van beneden naar boven. Vanuit de hoogste koopintentie, naar het vergroten van de verschillende poules met relevante doelgroepen.

Fase

Kenmerk

Boodschap

Voorbeeld kanalen

SEE

Brede doelgroep die qua demografie past maar waarvan we nog weinig weten. 

Hoog over informeren

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Smart Display
  • DOOH

THINK

Deze doelgroep toont een bepaalde interesse maar is nog niet actief op zoek naar de diensten/producten van de adverteerder.

Informeren met relevante USP’s

  • Google Ads (SEA)
  • Gmail ads
  • YouTube
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

DO

Deze doelgroep heeft een hoge koopintentie en is actief op zoek naar de diensten en producten van de adverteerder.

Stimuleren tot actie

  • Google Ads (SEA & Shopping)
  • Facebook
  • Instagram

CARE

Klanten

Retentie & upsell:

  • E-mail
  • LinkedIn

Uiteindelijk sturen we deze campagnes aan op KPI’s passend bij het kanaal, de fase en de bijbehorende doelstellingen. In de DO fase sturen we bijvoorbeeld vaak op een ROI/ROAS/ERS of CPA/CPL, waarbij we hoger in de funnel vaker sturen op kwalitatief verkeer of zichtbaarheid. 

Het is niet realistisch om te verwachten dat iemand direct overgaat tot een conversie, wanneer deze helemaal niet op zoek is of nog niet eens bekend is met het product (of de dienst). Vandaar dat we een grote groep gebruikers via verschillende kanalen informeren, waarbij gaandeweg ongeïnteresseerde gebruikers afvallen in het proces, totdat de meest relevante groep met de grootste koopintentie overblijft. Zo sluiten we personen zonder koopintentie zo snel mogelijk uit van onze campagnes, om het budget in te kunnen zetten waar dit het meeste oplevert. 

We zien vaak dat betaalde zoekkanalen (zoals Google Ads of BING) worden ingezet, omdat de koopintentie daar het hoogst is. Dat klopt ook helemaal, maar helaas doet daarom ook bijna iedereen dit. Daardoor worden de CPC’s soms veel te hoog, in verhouding met bijvoorbeeld de ROAS. 

Onderstaande voorbeeld geeft al aan dat als de CPC te hoog is (of het conversieratio te laag is), dit ten koste gaat van je ROAS:

Budget

CPC

Klikken

Conversieratio 

Conversies

Gem. Bestelwaarde

Omzet

ROAS

€5.000,-

€2,00

2.500

3,00%

75

€60,00

€4.500,-

90%

Vooraf toetsen we daarom de haalbaarheid van kanalen en verwerken we dit in een complete strategie. Het mooie aan ons vak is dat er altijd één of meerdere mogelijke wegen naar succes mogelijk zijn, maar daarvoor moet je wel steeds vaker bereid zijn buiten de gebaande paden te gaan. En vergeet ook niet een stukje Vernuft te gebruiken om je zo te onderscheiden van de concurrentie.

Partners.

We werken met trots samen met o.a. 

Wil jij online resultaat?

Neem dan contact met ons op!

Online resultaat
Context Menu is disabled by theme settings.